Inlägg i efterhand...

Hej alla bloggläsare!

Nu är vi hemma i det kalla Sverige igen. Vi skulle gärna ha stannat ett bra tag till! Tack så mycket till alla er som följt våran blogg. Roligt att se att det finns så många läsare och att ni kommenterar. Förlåt att vi inte uppdaterat bloggen under de senaste dagarna, men som tidigare skrivet var inte internetuppkopplingen på topp under vår resa till Nakuru och Kimilili, och den sista dagen i Nairobi var minst sagt hektisk för att hinna med så mycket som möjligt innan vi skulle hem. Nu kommer i alla fall lite bilder och en summering om vad vi sysslat med under de senate dagarna.

Kimilili 21-22 februari

Som vi skrev i ett tidigare inlägg anlände vi till Kimilili under söndagseftermiddagen (20 februari) och vi fick ett mycket varmt välkomnande. Det var helt underbart!
...
Välkomnande med dans. Dräkterna med svenska flaggans färger är en av de saker de köpt in för pengarna de fick från TOGETHER.

Bjöds även på teater...

...och musik :-)

Måndagen ägnade vi åt KISEA, en organisation som jobbar för människor med "speciell needs" och människor som är "intellectual challenged". Vi besökte många olika projekt som de jobbar med och det var en mycket, mycket tuff dag för oss. Dels på grund av att det kanske var bland de varmaste dagarna under vår vistelse i Kenya och dels mentalt då det var jobbigt att besöka alla dessa människor och se hur de levde.
Efter att vi besökt ett av dessa projekt fick vi reda på att vi skulle kolla så att vi inte hade några insekter som kröp på våra  ben. Tydligen fanns de så kallade "jiggers" (är inte säker på hur det stavas) som biter och sen tar sig in innanför huden. Det var inte så roligt att höra då vi hade gått bland dessa i shorts och sandaler. Vi blev inte heller lugnare då en kommunanställd sedan frågade om vi var rädda. Han sa något i stil med:
"Ni behöver inte vara rädda. De biter på natten, så då märker ni inget. Sedan tar det ungedär två veckor då de lägger massa ägg i eran kropp. Sedan är det kört." Nejnej, vi behövde INTE vara rädda!
En annan lite jobbig upplevelse under dagen var under ett resturangbesök då det kom fram en äldre kvinna som skrek och pekade på oss. Hon var jätteupprörd. Tydligen ville hon ha pengar.

...

Tisdagen spenderade vi på barnhemmet. Det var jätteroligt att träffa alla igen, men tyvärr fick vi aldrig chans att träffa Edward som nu går på en internatskola. Det var lite av en besvikelse. Under dagen var vi med på lektioner, umgicks med barnen och vi fick plantera egna träd. Det var dröm som gick i uppfyllelse, att plantera ett eget träd i Afrika. Vi bjöds även på underhållning och massor av fina presenter. Vi bjöd på kakor och godis och överlämnade även alla de leksaker som vi samlat in inför resan. Tack till er alla som bidragit! Barnen blev överlyckliga!!!
Här kommer lite fler bilder från vår vistelse i Kimilili:

Mimmis träd vid barnhemmet har blivit ganska stort :-)

Ingemars träd :-)

Barnen gillar John. Här berättar de skämt för varandra.

De små  håller gärna i handen

Överlämnande av brev. Här har vi Daniel, som har blivit väldigt lång!

Trädplantering :-D

Överlämning av leksaker och bollar

Fantastiskt uppträdande

Vi med Elizabeth, som tyvärr har varit sjuk. Hon håller på att återhämta sig nu. Tygerna vi har på oss var en av de gåvorna vi fick.

Onsdagen 23 februari

Idag väntade en lång bilresa tillbaka till Nairobi. Vi bestämde oss för att åka ganska tidigt på morgonen för att inte komma fram så sent. Micke sa till vår chaufför (som vi återigen måste säga är helt underbar, han kör helt fantastiskt på de skumpiga vägarna, säkert och mjukt) att det berodde på oss tjejer när vi skulle komma iväg, så vi bestämde oss för att visa det motsatta. Vid halv sju när de andra vaknade satt vi påklädda och klara i sofforna och väntade i mökret.
Vi lämnade Kimilili ca 07.00 och var tillbaka i Nairobi ca. 17.30. Vi stannade några gånger längs vägen för att äta och även vid en utsiktsplats där det även fanns massor av hantverk. Vi lyckades med att förhandla fram ännu bättre priser än vid marknaden vi besökte under föregående fredag. Kvällen avslutades med besök på Java House och sedan ett möte med Miche Miche (John). Också ett stort TACK till honom som följt med oss under hela resan och sett till att det blivit en fantastisk resa!

Fin natur och underbar utsikt längs vägen

Mindre fin väg

Vid utsiktplatsen, försäljarna kom direkt och började dra i oss för att visa sina saker. Vi var lite oroliga att plattformen vi stod på skulle rasa när alla kom och ställde sig runt oss. Ni ser lite utanför räcket hur det redan hade rasat.

Torsdagen 24 februari

Sista dagen i Kenya, känns riktigt tråkigt att åka hem. Vill stanna kvar i värmen och hos alla våra underbara vänner.
På förmiddagen gick vi till Toy Market där vi mötte upp John. Vi tog oss sedan "down town" där vi åt och också träffade Mike och Josef. Vi hade ett litet möte om framtiden mm. innan vi vandrade vidare mot Kenyatta International Conference Centre där vi skulle åka upp till toppen för att få en utblick över Nairobi. Påvägen stannade vi även för att för första gången få möta Mikes fästmö Terry (äntligen!). Hon var jättetrevlig och de var så söta tillsammans!

Uppe i Kenyatta International Conference Centre

På kvällen var vi bjudna hem till John och Petronilla, John skulle laga kenyansk mat. :-) Till en början såg det inte så ljust ut då Chumari (vår chaufför) sa att vi troligen skulle bli 3 timmar sena på grund av alla bilköer, men med hans smarta vägval och labyrintkörning genom olika kvarter kom vi fram betydligt tidigare. Kvällen var underbar, alla var där: John, Petronilla, Mike, Peter, Robert, Josef och hans fästmö. De var också såå gulliga tillsammans!  Vi fick äta jättegod kenyansk mat och eftersom Mike fyller år den 25 feb (fredag) så hade vi köpt en tårta till honom.

En kenyansk tradition är tydligen att hälla vatten på födelsedagsbarnet, så John och Josef hade jättekul med att hälla vatten på honom, och gnida in tårta i Mikes ansikte och på hans tröja. Vi hade sjukt roligt och att se Mike och Josef tillsammans, att se hur de skojade och drev med varandra var väldigt underhållande. De är som bröder. Vi förstår att John, Mike och Josef har kul tillsammans och vi är så glada att ha dem som vänner och i föreningen!

Hälla vatten

Dags för tårta..

Det blev ganska sent och till sist var det dags att säga hej då. Det är det värsta som finns och var väldigt, väldigt jobbigt. Det var svårt att hålla tårarna tillbaka. Men som tur är kommer John till Sverige nu i vår och vi hoppas på att snart få se alla igen. Det här är knappast sista gången vi besöker Kenya!

Fredagen 25 februari

Idag lämnade vi Guest Houset cirka 05.30. Vi kom hem sent från John och Petronilla och sedan skulle vi packa så det blev inte många timmars sömn. Planet lämnade Nairobi strax efter halv nio och vi landade i Amsterdam cirka 14.30 (16.30 kenyansk tid) där vi hade ett antal timmar att spendera i alla affärer innan planet avgick till Linköping. Schiphol (Amsterdam flygplats) är hur stor som helst! Massor av affärer och för att inte tala om avgång och landningsområdet, det tog minst 5 minuter från landingsbanan till att flyplanet kört dit vi skulle stiga av planet. Påvägen körde vi på en slags bro över en större väg och över en flod!
Vi landade i Sverige strax efter 22.30 och vi måste säga att vi har haft en väldigt tur med våra flygresor, både till och från Kenya utan några större förseningar.

Den här resan har varit helt undebar, ett minne för livet! Det är svårt att beskriva och det känns som det fortfarande inte riktigt har sjunkit in att vi faktiskt har varit i Kenya. Vi saknar alla oerhört mycket, men vi är övertygade om att vi snart kommer träffas igen. Fortsätt att läsa vår blogg. Vi kommer uppdatera med lite fler bilder och tankar från vår resa så fort vi får en stund över.

Tack och hej!

Toolbox Sweden AB * G & J Henrikssons Måleri AB * Sandbergs Redovisning & Revision AB * Expander AB * Anders Hälsoklinik * ElektroTermo AB * Engströms Rör och Avloppservice * Falerum Kök AB * MK's Plåt & Vent AB * Åtvidabergs Hus och Takvåningar AB * Kulturhuset i Åtvidaberg * Åtvidabergs Sotning & Ventilationsservice * Åtvidabergs Rör AB * Åtvidaberg Hotell och Restaurang * Åtvidabergs Plåtslageri AB * Åtvidabergs Bygg Service AB * Mannes Bygg AB * Shell * Lina Nässén * Åtvidabergs Rotaryklubb* Folke Bernadottes Minnesfond * Programkontoret * Åtvidabergs Sparbank * Studieförbundet Bilda *